Intranätboken kommer ut 9:e april


Intranät som skapar värde Nu är det spikat. Den nionde april kommer boken om intranät att släppas. Redaktör, och författare av kapitlet om sökbarhet, är, min vapendragare i min egna bok, Kristian Norling och hans firma Intranätverk som också står bakom intranätkonferensen med samma namn. Mitt kapitel handlar om webbanalys …

Intranät som skapar värde
Intranät som skapar värde

Nu är det spikat. Den nionde april kommer boken om intranät att släppas. Redaktör, och författare av kapitlet om sökbarhet, är, min vapendragare i min egna bok, Kristian Norling och hans firma Intranätverk som också står bakom intranätkonferensen med samma namn.

Mitt kapitel handlar om webbanalys för intranät - intranätanalys alltså. Det vill säga en metod för hur man tar fram mätbara verksamhetsmål för intranätet, hur man rapporterar dessa mål inom organisationen, att analysera och hur man genomför kontinuerliga förbättringar.

Nedan har du en provsmakning från början av mitt kapitel.

Det tillkommer författare av kapitel hela tiden. Bland annat är följande klara utöver undertecknad och Kristian Norling; Pierre Du Rietz, Ingrid Domingues, Oscar Berg, Fredrik Wackå, Nils Erik Gustafsson, Sara Redin och troligen hinner även Fredric Landqvist klart.

Tjuvläs Nils Erik Gustafssons kapitel

Kan du inte hålla dig till boken släpps? Jag har fått uppgift om att man imorgon kommer få Nils Erik Gustafssons kapitel på köpet i Intrateams nyhetsbrev. Så är du otålig är det värt att anmäla dig till intranätnytt eller ladda ner Nils Eriks kapitel på intranatverk.se

Första två sidorna av mitt kapitel om intranätanalys

Tiden då man avgjorde större designfrågor med hjälp av tycke och smak är bakom oss. Nu kan, och ska, nästan allt testas eller baseras på erfarenheter av redan utförda tester och fakta från insamlad besökarstatistik. Istället för att sitta i evighetslånga möten kring vilken nyans av blå man gillar så kan man testa olika alternativ på riktiga användare av intranätet. Genom sina klick ger de signaler om vad som fungerar, vad de hittar och vilka vägar de tar för att hitta fram.

Detta bidrag till ämnet kring intranät handlar om hur man kommer igång med en första översyn av ett befintligt intranät. Oftare än vi önskar publiceras material som ingen vet vad det ska användas till. Inte heller tycks man följa upp effekterna av intranätet mer än att lojt konstatera att statistiken visar att det används. I många fall kan det säkert bero på att man inte förstår vad av all statistik man har användning av, eller helt enkelt att man inte har tid. Om du inte alls känner igen dig i denna beskrivning kan jag bara gratulera.

Kapitlet är ett hjälpmedel för dig som vill börja jobba med mätbarhet på ett strukturerat sätt och komma igång med konkreta verksamhetsmål på intranätet. Du kommer att få förslag och exempel på hur man prioriterar sina ansträngningar samt utvärderar sina förändringar för att veta om man är på väg åt rätt håll.

Om intranätanalys

Intranätet är inte ett informationssystem fyllt av sidor, bilder och dokument. Snarare är det ett stöd för medarbetare att på ett effektivt sätt utföra sina dagliga sysslor. Det kan vara att reservera en plats i en internutbildning, att efter ordinarie kontorstid kunna lämna in en ledighetsansökan, eller hitta telefonnumret till sin kontaktperson på ekonomiavdelningen.

Att jobba med webbanalys för ett intranät, intranätanalys alltså, handlar om att förbättra eller förenkla de aktiviteter som intranätet ska stödja. Att göra det intuitivt att hitta fram till, och enkelt att fullfölja, alla delsteg. Man skulle kunna tro att intranätanalys går ut på att samla på sig mängder med data för att sedan leta efter nålen i höstacken. Det är inte riktigt så det går till. Intranätanalys är att med hjälp av insamlad data nå insikt i användarnas upplevelse av en webbplats – med avsikten att förbättra den upplevelsen.

Så här säger Wikipedia om analys på den publika webben:

”Web analytics is the measurement, collection, analysis and reporting of web data for purposes of understanding and optimizing web usage.” en.wikipedia.org/wiki/Web_analytics

Det är lätt hänt att fokus hamnar på att analysera insamlad besöksstatistik när man gör webb- eller intranätanalys, dock ingår all form av utvärdering i begreppet. Jag hör allt oftare att branschkollegor, utöver sin användarstatistik, använder andra typer av verktyg för att skaffa sig en överblick över sina intranät. Det man kan behöva överblick över är att enkelt kunna sålla fram sidor med diverse problem, exempelvis att se vilka sidor som inte lever upp till tillgänglighetsriktlinjen WCAG, var man använder onödigt högupplösta bilder, med mera.

På tal om beteende så finns det två fundamentala kategoriseringar av vad mätvärden är av för sort, och man behöver använda båda sorter:

  • Kvantitativa data som ger siffror på hur webbplatsen presterar, exempelvis all information om användarna som grupp man kan få fram i sitt statistikverktyg. Dessa mätvärden ger svar på hur, när och vad kring användarna. Vilken utrustning har de, när besöker de webbplatsen, har de aktivt bidragit till intranätets innehåll på något vis, var kom de ifrån och så vidare. Beteende-data helt enkelt.
  • Kvalitativa data handlar om hur användarna upplever intranätet, så som de själva skulle uttrycka det. Dessa mätvärden är i form av text snarare än siffror. Det kan vara frågor i en webbplatsundersökning, intervjuer, användningstester, eller funktioner på webbplatsen där man låter användaren tala om vad de tyckte om sin upplevelse eller det de just läste. I vissa fall observerar man användaren så man kan ta chansen att ställa följdfrågor vid behov.

Förslag på saker att fundera igenom är bland annat:

  1. Lista vilka delar som är viktigast, viktiga, normala eller oviktiga. Allt kan inte vara viktigt för alla alltid.
  2. Vilka delar av intranätet stödjer de viktigare aktiviteterna? Dessa sidor behöver analyseras i jakt på förbättringsmöjligheter som placering av knappar, förståeliga texter, hur lätt det är att hitta dit, etc.
  3. Hur enkelt är det att hitta mellan de olika aktiviteterna? Fundera förutsättningslöst igenom din navigationsstruktur. Går det exempelvis att hitta tillbaka till respektive startpunkt om man fått en direktlänk per e-post? Är det lätt att växla från aktiviteten att ansöka om semester till att rätta felaktigt inlämnad semesteransökan?
  4. Hur enkelt är det för användarna att ta sig igenom en aktivitet? Precis som en butiks överlevnad hänger på att kunderna klarar av att betala för sig behöver man på ett intranät se till att det finns så få och så låga hinder som möjligt för att fullfölja en aktivitet hela vägen.
  5. Vad är ett lyckat besök på intranätet? Vilka saker ska ha inträffat för att du objektivt ska kunna peka på en användares session på intranätet och säga att det var ett lyckat besök? Fyllt i dagens tidsredovisning? Landat på startsidan, läst en nyhet och försvunnit? Fundera igenom vilka mätvärden som visar på ett lyckat besök.

Material som inte relaterar till dessa punkter är oftast distraktioner och inte intressanta att förbättra. Snarare ska det nog tas bort, eller åtminstone gömmas, användare ledas runt det och det bör markeras som potentiellt skräp för den egna sökmotorn. Sätt gärna upp målet att nya sidor tydligt ska ha en call-to-action eller vara tätt knutet till ett verksamhetsmål, något vi strax kommer att gå igenom.

[...]

Tjuvläsning om intranätanalys

Måste du bara ladda hem mitt kapitel på förhand? Gå till Smashwords.com och ange koden HN55N när du checkar ut kapitlet så kan du köpa det för endast 2 dollar. Koden är giltig till 9:e april.

Nils Eriks kapitel är däremot gratis att ladda ner redan nu på intranatverk.se

För att ha koll på när boken släpps skarpt kan du följa @intranatboken på Twitter eller hålla koll denna webbplats (förr eller senare körs här en tävling om ett signerat exemplar av en pappersbok).