Sprutor och tabletter, samt texten 'Covid-19'

Covid-19: Never waste a good crisis

Lite som att en lagom nivå av stress är en förutsättning för att människor ska göra något över huvud taget tycks vår kreativitet öka vid kriser. När vi pressas från alla håll. Vi tvingas ifrågasätta sanningar och det inte finns samma invanda svar kan vi komma fram till nya och mer innovativa lösningar.

Pandemin 2020 med det nya Corona-viruset, sjukdomen covid-19, tycks hjälpa till med att vi tar ett antal steg framåt. Inte minst när det gäller digitalisering.

"Aldrig någonsin i min tid i landstinget/regionen varit med om att saker går så snabbt som nu när det gäller beslut och förändringar! Helt fantastiskt! Som en kollega i en annan region uttryckte det: Det vi gjort på 4 dagar, skulle normalt ha tagit 24 månader. 🙏"
Jonas Ekström (Twitter, 17 mars)

Positiva följder av covid-19

Plötsligen verkar folk backa tillbaka och prioritera hårdare bland sina käpphästar. I februari, flera veckor innan toapappret började sälja slut i innerstäderna, började efterlängtade frågor dyka upp på avdelningen där jag jobbar. Vårt uppdrag är primärt att digitalisera vården, både för vårdmedarbetarnas skull men inte minst invånarnas.

Vårdmöte via nätet

Första grejen jag hörde talas om var att en del av regionens verksamhet skyndsamt ville börja erbjuda vårdmöten på distans. Över nätet. Sånt fixar vi på min avdelning! De hade nog insett att personal som var i karantän framöver, och mådde ok, mycket väl skulle kunna jobba då. Eller att man slapp smittrisken från invånarna om de var kvar hemma.

På köpet följer annan bekvämlighet, fast för invånarna, något vi haft svårt att sälja in tidigare just inom vårdapparaten, som att invånarna inte behöver resa till vården, riskera att smittas av andra i väntrum, kostnader, boka sjukresor, med mera.

AI-teknik och robotisering får mer förtroende

AI-teknik upptäckte viruset innan det stod klart som faktum för vården. En annan bonus är att det plötsligt blir relevant att undersöka chatbotars begränsning då 1177 Vårdguiden per telefon ibland haft svårt att hinna besvara alla samtal. Chatbotar går från fluffig förhoppning till, förhoppningsvis, en lösning som minskar trycket på människorna som kan besvara mer komplicerade frågor.

Nu är jag inte en av dem som inkluderar RPA (Robotic Process Automation) i AI-begreppet, men nog kommer vi upptäcka var de mänskliga flaskhalsarna finns nu när efterfrågan på vård förändras och patienter prioriteras annorlunda. I VGR har vi varit väldigt tidigt ute i form av SÄS (Södra Älvsborgs Sjukhus) och förhoppningsvis hinner vi skapa robotar som underlättar där vi är nu och framöver kommer ha mest onödig handpåläggning av människor. Vi har sedan i höstas en RPA-plattform i UiPath och fram till ganska nyss hade vi en jobbannons ute om att anställa en RPA-utvecklare för att inte vara fullt så beroende av konsulter (och interna utvecklare likt undertecknad).

Digitalt först, fysiskt vid behov

Delvis utanför regionens väggar, men mängder med goda tips om etikett vid distansmöten har börjat spridas. Den ena konferensen efter den andra har ställts in och ersatts av digitala motsvarigheter. Samma med våra egna möten. Nu är det helt normalt, och att förvänta, att alla är med på distans. Då blir saker viktigt när alla är jämlika. Borta är kommentarer som “vi måste prioritera de i rummet” eller “vi gör så gott vi kan med ljudet”. När alla är drabbade blir vissa saker viktigt på riktigt!

Internt har jag involverats i diskussioner om hur vi flyttar utbildning av AT/ST-läkare till nätet och vad det innebär i form av lärplattformar, om MOOC:s är bättre, asynkron utbildning vs synkron, eller hybrider, och hur vi tar höjd för svajig internetuppkoppling som i delar av Sverige igår.

Sen är det ironiskt att jag själv igår höll på i 23 minuter att få till ljudet i det möte jag själv kallat till. Testade två olika datorer. Tre headsets, två inbyggda mikrofoner. Både Whereby och vår interna Skype for (going out of) Business. Trådlöst och trådat headset.
Efter tre försök funkade ljudet när jag ringde in till mötet med min mobil, men jag presenterade från min dator. Microsoft Teams är enligt uppgift mer tillförlitlig.

Mindre “not invented here” – fokus på likheter snarare än olikheter

Jag vill inte hänga ut någon del av verksamheten, men vad som tycks vara vanligt i alla större organisationer så finns visst gnissel mellan olika parter som är stolta över sin upplevda särart. Ibland ligger det något i detta, ibland är det bara trams och löjlig internpolitik.

Om jag finge en krona för varje gång någon avfärdat en lösning någon annan inom organisationen skapat hade jag varit förmögen. En bra grej nu är att vi inte tycks ha lyxen att invänta den utopiska lösningen man tror sig kunna skapa själv förr eller senare. Istället har jag sett och hört tecken på att man är villig att anamma det andra redan infört bara man lyckas spara lite tid jämfört med nuvarande arbetssätt. Det där perfekta verktyget får vi fixa sen när det lugnat ner sig lite.

Omvärlden

Innovationstävling / hackathon

I Frankrike genomförde de ett "hack" och fick ihop en fjärrövervakningsplattform för patienter med covid-19. Sånt här med hackathon har vi tidigare testat bland annat på Sahlgrenska, kallat Hack4Health, samt Angereds Närsjukhus om fetma. Det kan uppstå magi om man låter folk som kan läkekonst möta utvecklare. Nedan verktyg, som släppts med licensformen open source, tog enligt uppgift tre dagar att skapa.

IT-branschen täcker upp i Sverige

Kolla in hashtaggen #vitecherupp på Twitter och andra kanaler. Svensk techindustri, och enskilda individer inklusive undertecknad, erbjuder sig på alla möjliga sätt att hjälpa till för att underlätta för samhället att ta sig igenom covid-pandemin.

Att se samhället komma samman på detta sätt är verkligen inspirerande och en bra motkraft till den oro man annars lätt kan hemfalla till. Inte minst när man följer all skit som publiceras i sociala medier av diverse haverister, utländska påverkansoperationer, med mera. Jag har själv debatterat med vad som rimligen är en robot på Twitter, vars enda uppgift är att spy galla över att alla “är vänsterns svans, nordkoreakramare och nazister” om de ställer sig bakom de råd vår statsepidemiolog Anders Tegnell förmedlar.

Jag är alltså en vänster-nazist. Så nu vet du :)


Publicerad: 2020-03-19
Kategori: Digitalisering
Tagg: RPA (Robotiserad Processautomatisering) Automatisering Västra Götalandsregionen Hackathon Covid19

‹ bloggen

Hör av dig