Jävla skitsystem! Måste enterprise-system vara så jävla dåliga?

Du som känner mig och har lite koll på Twitter har nog redan räknat ut en viss sannolikhet att det är jag som skriver inläggen på kontot @skitsystem. Nu är inte allt sådant jag råkar ut för på jobbet men den absoluta merparten av det teknikstrul jag har härrör från de teknikval som min arbetsgivare gjort åt mig.

Det har länge fascinerat mig att den IT man har på arbetsplatsen praktiskt taget alltid är klart sämre än de alternativ man kan använda “gratis” som privatperson. Vad är det man betalar för, egentligen? Då jag under stora delar av mitt yrkesliv jobbat inom offentlig sektor, och med IT, blir detta lite speciellt.

Skattepengar går till…dålig IT?

Jag är livrädd för att slösa med skattepengar. Samtidigt betalar vi hur mycket som helst till leverantörer som levererar skitsystem, typ Microsoft, för att motvilligt finansiera och följa med i deras strategiska misslyckanden. När det gäller Microsoft som Zune, Internet Explorer, Edge, Bob, Windows Phone och Windows Mobile. Sedan får man på köpet hjälp att tro att text och kalkylering kräver just deras kontorspaket även fast öppna alternativ som Apache OpenOffice löser biffen om man inte fejkat sin öppenhet. Personligen påbörjar jag alla mina “dokument” genom att skriva i textformatet Markdown – ett format som funkar för webben, rik text och andra typer av dokument.

Leverantörer av enterprise-IT har inte alltid ett rent samvete

Samtidigt som jag började jobba hos en Microsoft-partner, Modul 1, hösten 2007, som utvecklare på Microsofts .NET-plattform och specifikt med Episerver som CMS, inträffade följande kontrovers inom standardisering som min dåvarande arbetsgivare stöttade:

“After a comment period, the ISO held a ballot that closed September 2007. This has been observed to be perhaps the most controversial and unusual ISO ballot ever convened, both in the number of comments in opposition, and in unusual actions during the voting process. Various factions have strongly supported and opposed this fast track process. On the supporting side were primarily Microsoft affiliated companies; on the opposing side were free- or open-source software organizations, IBM and affiliates, Sun Microsystems , and Google .”
Standardization of Office Open XML - Wikipedia

Det här var innan den nuvarande CEO:n på Microsoft, Satya Nadella, rätade upp Microsoft. Men hans bidrag har mer påverkat deras erbjudande när det gäller Azure än det legacy-problem vi har med att IT-chefer tror sig behöva ett Office-paket på samma sätt som de oroar sig över semi-proprietära format för arkivering, som Adobes PDF/A. Hur meningsfullt är det att arkivera något i ett format vi knappt kan använda idag exempelvis på en mobil?

Problemet med kontorsprogram

Inte för att jag någonsin tyckt att man bör starta en ordbehandlare för att skriva lite text, men jag har förstått att många är helt hjälplösa att författa en text om de inte kan starta Microsoft Word först. För egen del har det oftast handlat om programmet Anteckningar medan jag använde Microsoft Windows som operativsystem, sedan 2010 är det program likt Bear på MacOS och mitt år på Ubuntu 2009 har jag glömt bort men det var säkert något textbaserat även där.

Det stora bekymret med Microsofts Office-paket, Apache OpenOffice, Lotus och andra kontorsprogram är att de alla vill “hjälpa dig” genom att fösa in dig i deras dokumentformat. Ett format som gör dig beroende av dem. Om du istället väljer Markdown eller LaTeX (uttalas “läj-tesch”) förblir ditt innehåll text, utan några mellanhänder som försöker kapitalisera på någon form av inlåsning, att de bestämt hur du fetstilar din text eller annat hitta-på.

“Vi hyr ut din egen dator till dig - prenumerera nu på Windows, Office 365, Adobe Creative Suite, m.m.”

Missförstå mig rätt här, exempelvis Microsoft gör massor med rätt och bra saker. Jag är imponerad över att de släppt Visual Studio Code fritt på Linux och MacOS. De gör hela tiden bra grejer för utvecklarcommunityn som jag själv tillhört sedan 20 år, och jag är inte alls orolig för att de kommer “göra en Oracle” av Github efter uppköpet för ett år sedan likt hur Java blivit paria under senare tid. Jag har tidigare utvecklat på .NET-plattformen i 10 år och gillar deras Notebooks-miljö. Jag föredrar fortfarande deras utvecklarverktyg trots att jag har en betald licens på Sublime Text och sedan fem år kodar i Python snarare än något Microsoft-språk som C#.

Det är inte det som vänder sig till oss utvecklare som är problemet med Microsoft, dessvärre.

Inlåsningseffekter

Problemet är snarare att många delar av exempelvis Microsofts erbjudande står utom konkurrens. När jag själv gick i blöja, för 40 år sedan, fanns det enligt min kollega Thomas S redan ett uttryck som att “ingen har fått sparken för att de valt […]”. Så är det fortfarande. Kan du komma på någon IT-chef, IT-direktör, CDO, eller vad de kallar sig, som med dåliga vitsord fått sparken för att de valt SAP, Oracle, Microsofts Office 365, Googles G Suite/Apps for Work, CGI:s Raindance eller Heroma, Visma, eller något annat system från en etablerad aktör?

Bedrägligt kallad “självservice”

Problemet är att de etablerade aktörerna inte garanterar framgång på just din arbetsplats. Snarare vet vi att när de säljer in ett system till experter, med relevant högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, och slänger med något de kallar “självservice” så vinner de upphandlingar på löpande band. Även fast denna “självservice” inte alls är testad på den överväldigande majoriteten av användare som plötsligen drabbades. Eller som jag skrev i boken Webbstrategi för alla som släpptes för fem år sedan:

“Det mest klassiska exemplet är det där systemet som beställs och kravställs av en icke-representativ minoritet av de framtida användarna. Ibland kan denna minoritet vara det fåtal som är högljudda eller klarar av att konkretisera sina krav. Låt säga att personalavdelningen behöver ett nytt HR-system. Behoven beskrivs och ett system upphandlas. Vinnaren är ett system som har en extrafunktion leverantören kallar för självservice, en enligt leverantören smidig ingång i HR-systemet där alla medarbetare kan rapportera in sin arbetstid, ansöka om ledighet med mera.

Problemet är att nu använder alla anställda ett system vars primära mål aldrig kan bli att vara användbart för de som inte behärskar personalfrågor. Magplasket är ofta oundvikligt och resulterar i frustrerade medarbetare som slösar tid på ett system de skulle undvikit om de inte var tvungna att använda det.Hade man i kravställningen bevakat att innehållet skulle kunna samverka med andra informationssystem hade det troligen blivit billigare att senare skapa ett specialiserat gränssnitt, exempelvis på intranätet eller som app, för det fåtal aktiviteter majoriteten behöver utföra.”
Del 2: Informationsarkitektur, boken Webbstrategi för alla (2014)

Exempel på skitsystem första halvan av 2019

Några godbitar från första halvan av 2019, från min egen uplevelse, är bland annat att:

  • Microsoft Onedrive slarvade bort alla mina inskickade utlägg för 2012 till 2018. IT-avdelningens kommentar var att det var Microsofts problem och att de inte kände till någon säkerhetskopia. Gissa om jag någonsin haft problem med Dropbox som jag använder flitigt privat.
  • Att Microsoft Outlook avbokade ett möte för hälften av deltagarna under våren, att det förklarades med att man har strul med tidszon på Mac-klienten. Va? Tror du Google Calendar någonsin gjort något jag inte instruerat den?
  • Vismas system Proceedo, eller Marknadsplatsen 2.0 som den heter hos mig på jobbet. Att man bara får skriva 255 tecken långa kommentarer på fakturor är något bara en databasadministratör (DBA) eller lat utvecklare kan komma på, inte en som jobbat med faktiska användare.
  • Intranätet ursäktade sig med att “Det går inte att läsa in Trippus regionskalender. Testa igen med en giltiga värden.” Vad är det för giltiga värden jag som passiv läsare av intranätet kan använda? Det här med begriplig UX-copywriting är sällan ett problem om man undviker det arbetsgivaren erbjuder.

Sällan ett problem när du själv väljer dina digitala verktyg

Eller som en kollega konstaterade under en av mina senare rants när det gäller skillnaden mellan skitsystemen som erbjuds på jobbet kontra det vi (ofta) använder mer eller mindre gratis privat:

“Sen kan jag hålla med om att det känns märkligt att teknikstrulet alltid är på jobbet där det finns resurser och support, men aldrig hemma där jag saknar båda.”

Kan det vara så att Microsoft, Visma, CGI och andra leverantörer av skitsystem/enterprise-system alla faktiskt har support som en del av sin affärsmodell, eller? Något är i alla fall väldigt trasigt när det gäller de IT-system som erbjuds oss användare, och för det mesta försöker någon påtvinga mig något mer avancerat än jag själv anser att jag behöver. Vill jag skriva ett pressmeddelande behöver jag knappast Microsofts Office-paket, och gör jag det behöver jag snarare utbildning i det däringa digitala…

Mer om (lite mer) hållbar digitalisering


Publicerad: 2019-07-10
Kategori: Digitalisering
Tagg: Microsoft Internet Explorer Microsoft Office Skitsystem Apache OpenOffice Office Open XML Sublime Text Visual Studio CGI Visma Heroma Proceedo Google Självservice

‹ bloggen

Hör av dig